NIEUWS

COVID-19 en opleidingen

COVID 19 BRENGT IVP3 IN BEELD

De opleiding voor IVP3-docent wordt via video-conferencing voortgezet. Vijf van de acht dagen (okt 2019 t/m februari 2020) hadden onze studenten achter de rug, toen we werden geconfronteerd met de gevolgen van Covid-19. Anderhalve meter afstand is misschien nog te organiseren, maar locaties die sluiten en met maximaal drie personen bijeen zijn zetten een streep door het vervolg van de opleidingsdagen.

Na een maand van afwachten hebben we binnen DenkSterk besloten om een alternatief (een nieuwe strategie) te bedenken om IVP 3 toch te vervolgen en als mogelijk voor de grote vakantie af te ronden.

Inmiddels hebben we dag 6 achter de rug en staat dag 7 op de agenda. In aangepaste vorm. We hebben de opleidingsdagen opgeknipt in blokken van vier uur en werken samen via ‘Teams’. Op 17 en 24 april hebben we dag 6 op deze manier alsnog georganiseerd en dag 7 staat in mei op stapel.

Onze opleider Anne van der Meulen heeft het eerste deel op 17 april voor zijn rekening genomen. Onze opleider Hans de Goede heeft het tweede deel van dag 6 verzorgd op 24 april. De ochtenden - van 9.00 uur tot 13.00 uur - worden deels ingevuld via het beeldscherm en deels via zelfstandig werk. We beginnen te ontdekken wat de juiste balans is. De verleiding om te lang door te gaan achter het scherm is er echter wel.

Vier uur achter het beeldscherm is immers te belastend. Het bespreken van casus, het behandelen van de instrumenten en theorie en deels het mediëren kunnen we langs deze weg verzorgen. Het instrument ‘Syllogismen’ hebben we grondig kunnen behandelen: een prachtig instrument waar de cursisten weer blij van worden (na ‘Transitieve Relaties’, dat voor iedereen een flinke cognitieve uitdaging is vanwege de abstractie).

Voor dit deel van de opleiding IVP3 is video-conferencing een werkbaar alternatief. Voor andere opleidingen van IVP 1 en 2, IVP-Basic en Leren denken op de Tast is het waarschijnlijk minder geschikt. Hoewel we ook daar onderdelen van in de toekomst misschien via het beeldscherm kunnen voorbereiden en uitvoeren.

In ieder geval een mooie uitdaging voor de cursisten en opleiders om de mogelijkheden hiervan te verkennen.

We hopen dat de regelgeving in juni zodanig versoepelt dat we de portfoliobesprekingen en eindpresentaties met elkaar of in kleine groepjes kunnen uitvoeren.

COVID-19 en opleidingen

COVID 19 BRENGT IVP3 IN BEELD

De opleiding voor IVP3-docent wordt via video-conferencing voortgezet. Vijf van de acht dagen (okt 2019 t/m februari 2020) hadden onze studenten achter de rug, toen we werden geconfronteerd met de gevolgen van Covid-19. Anderhalve meter afstand is misschien nog te organiseren, maar locaties die sluiten en met maximaal drie personen bijeen zijn zetten een streep door het vervolg van de opleidingsdagen.

Na een maand van afwachten hebben we binnen DenkSterk besloten om een alternatief (een nieuwe strategie) te bedenken om IVP 3 toch te vervolgen en als mogelijk voor de grote vakantie af te ronden.

Inmiddels hebben we dag 6 achter de rug en staat dag 7 op de agenda. In aangepaste vorm. We hebben de opleidingsdagen opgeknipt in blokken van vier uur en werken samen via ‘Teams’. Op 17 en 24 april hebben we dag 6 op deze manier alsnog georganiseerd en dag 7 staat in mei op stapel.

Onze opleider Anne van der Meulen heeft het eerste deel op 17 april voor zijn rekening genomen. Onze opleider Hans de Goede heeft het tweede deel van dag 6 verzorgd op 24 april. De ochtenden - van 9.00 uur tot 13.00 uur - worden deels ingevuld via het beeldscherm en deels via zelfstandig werk. We beginnen te ontdekken wat de juiste balans is. De verleiding om te lang door te gaan achter het scherm is er echter wel.

Vier uur achter het beeldscherm is immers te belastend. Het bespreken van casus, het behandelen van de instrumenten en theorie en deels het mediëren kunnen we langs deze weg verzorgen. Het instrument ‘Syllogismen’ hebben we grondig kunnen behandelen: een prachtig instrument waar de cursisten weer blij van worden (na ‘Transitieve Relaties’, dat voor iedereen een flinke cognitieve uitdaging is vanwege de abstractie).

Voor dit deel van de opleiding IVP3 is video-conferencing een werkbaar alternatief. Voor andere opleidingen van IVP 1 en 2, IVP-Basic en Leren denken op de Tast is het waarschijnlijk minder geschikt. Hoewel we ook daar onderdelen van in de toekomst misschien via het beeldscherm kunnen voorbereiden en uitvoeren.

In ieder geval een mooie uitdaging voor de cursisten en opleiders om de mogelijkheden hiervan te verkennen.

We hopen dat de regelgeving in juni zodanig versoepelt dat we de portfoliobesprekingen en eindpresentaties met elkaar of in kleine groepjes kunnen uitvoeren.