LDOT

Meer focus en concentratie door Leren Denken op de Tast, IVP Tactile

“Leren denken op de tast” is een heel specifieke en unieke uitbreiding van het Feuerstein IVP programma: genoemd IVP Tactile. Kenmerkend in dit programma is het tastzintuig als ingang om leer- en denkprocessen te bevorderen. Tactiel materiaal vraagt actieve inzet en is zeer intensief en vereist ‘ to slow down’. Bij visueel waarnemen komt informatie gelijktijdig binnen (in één oogopslag), bij waarnemen op de tast wordt de informatie na elkaar verkend. Selecteren en focussen zijn onontbeerlijk. Door deze eigenschappen is het materiaal en de methode onder meer erg geschikt voor leerlingen met concentratieproblemen, bijv. ADHD

Op de tast werken is niet alleen van meerwaarde voor blinde of slechtziende mensen en ook niet alleen voor jonge kinderen. Door te werken met tactiel materiaal, leren alle leerlingen zich beter te focussen, systematischer te werken en informatie efficiënter te ordenen. Leren Denken op de Tast (LDOT) werkt met een tiental instrumenten; ieder instrument biedt andere mogelijkheden om het leren denken te versterken. Net als het IVP materiaal gaat ook LDOT uit naar een verandering in de structuur van het denken d.m.v. mediatie.

Filmpje Tactile professor Guzman


Enkele quotes van deelnemers uit afgelopen opleiding:

"Handvatten gekregen voor leerlingen die (te) snel denken".

"Ik ervaar zelf meer rust en kan leerlingen de tijd geven om zelf na te denken".

'Een nieuwe en totaal andere manier van kijken naar en werken met een kind".

"Boeiend om te merken dat het materiaal zo breed inzetbaar is voor zoveel verschillende doelgroepen".


Meer informatie over de instrumenten klik hier

Klik hier: voor meer informatie over de opleiding LDOT / Tactile

Voor informatie over LDOT kunt u rechtstreeks contact opnemen met Geertje Broekman, via deze link .